Wybrane kampanie społeczne dotyczące przeciwdziałania przestępstwu znęcania się nad zwierzętami

Kampanie społeczne są jedną z form wspierania społecznych idei, a także zwiększania wiedzy odbiorców. Celem kampanii jest m.in. uświadomienie danego problemu społeczeństwu, wpłynięcie na emocje odbiorcy, a także na zmianę jego postaw i nawyków oraz sposobu myślenia o danym problemie społecznym. Przekaz kampanii promowany jest za pomocą reklam zewnętrznych (outdoor), radia, telewizji oraz Internetu, co pozwala na łatwe dotarcie do odbiorców.

Współcześnie często poruszanym problemem społecznym jest przestępstwo znęcania się nad zwierzętami, za które grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Według ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt znęcaniem nad zwierzętami określa się m.in. okrutne traktowanie, a zwłaszcza działanie o szczególnym okrucieństwie zadającym ból i cierpienie zwierzęciu, utrzymywanie zwierzęcia w warunkach rażącego zaniedbywania, a także porzucanie i niehumanitarne zabijanie zwierząt. Na stronie internetowej kampaniespołeczne.pl można odnaleźć sporo kampanii o charakterze społecznym dotyczących również zwierząt. Tematem przewodnim w 2020 r. były prawa zwierząt do godnego życia, który wykorzystany został w konkursie ,,Zwierzę też człowiek”. Samo to hasło sugeruje, iż człowiek również jest zwierzęciem, ale nierzadko przejawia także zachowania zezwierzęcenia, czyli upodobnienia się do agresywnego, okrutnego zwierzęcia, pozbawionego cech człowieczeństwa. Zaprojektowane zwycięskie plakaty można było spotkać w gablotach witryn przystanków autobusowych w miastach w całej Polsce. Zwycięską pracę oraz dwie wyróżnione przedstawiam poniżej.

Kampanie społeczne

Pierwsza zwycięska praca niezwykle mocno wpływa na emocje odbiorcy, który widząc skulonego i wychudzonego psa, bojącego się swojego ,,pana” od razu widzi, jak źle jest traktowany pies. Istotnym aspektem jest dobrze wykorzystany motyw ‘’Uwaga zły Pan”, który często widoczny jest, jako tabliczki na furtkach posesji brzmiące ,,Uwaga zły pies”. Wykorzystanie żółtego tła i czarnych elementów grafiki wskazuje na ostrzeżenie, używane w ostrzegawczych znakach drogowych. Kolorystyka mocno przykuwająca uwagę i skłaniająca do zastanowienia się nad istotą przesłania, jakim jest bicie i zaniedbywanie zwierząt domowych przez człowieka. Druga wyróżniona praca pokazująca płaczącego psa, ze szczególnym naciskiem na łzy układające się w formę łańcucha. Odwieczny i wciąż współcześnie istniejący problem wielu polskich wsi, na których widać psa przywiązanego na łańcuchu przy rozwalającej się budzie. Przeważająca szarość i czerń, jako kolorystyka smutku, porzucenia, utraty zaufania i relacji z właścicielem, tęsknota za miłością, związane również ze skryciem i cierpieniem w samotności. Trzecia wyróżniona praca w moim odczuciu pokazująca, iż pies jest cieniem człowieka (i odwrotnie), mocno z nim związanym i potrzebującym relacji z człowiekiem. Widoczne jest przedstawienie psa, jako istoty mającej świadomość swojego istnienia, jak również rozumnej bardziej niż nam się wydaje, dlatego powinien mieć zapewnione te same prawa do godnego życia co człowiek. Widoczna również sylwetka człowieka, może wskazywać na różne emocje, dlatego myślę, że ten plakat każdy może odczytać w inny sposób.

Kolejną kampanią społeczną bardzo mocno oddziałującą na emocje odbiorcy, poprzez przedstawienie zwierząt maltretowanych, jako ofiary zezwierzęcenia ludzi jest kampania z 2010 r. zainicjowana przez polską organizację ekologiczną Klub Gaja oraz Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva! Kampania miała na celu zwrócenie uwagi na problem przemocy wobec zwierząt oraz przełamanie bariery obojętności świadków takiego zdarzenia. Co istotne obelgi (I kto tu jest: suką, bydlęciem, zwierzęciem?) ukazane na reklamach mają pochodzenie odzwierzęce i wprost określają naganne zachowanie człowieka względem zwierzęcia.

Kampanie społeczne nad znęcaniem się nad zwierzętami

Pierwsze zdjęcie przedstawia starszą kobietę krzyczącą na swojego psa oraz bijącą go laską. Pies kulący się i chcący uniknąć uderzenia, ale nie ma możliwości ucieczki ze względu na ograniczenie przypiętej smyczy. Dodatkowo napis ,,I kto tu jest suką?” sugerujący człowiecze cechy odzwierzęcenia. Drugie zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn ciągnących i bijących krowę oraz wymowny napis ,,I kto tu jest bydlęciem?”. Trzecie zdjęcie ukazuje dwóch młodych chłopców ,,bawiących” się kotem, kopiąc go i wyśmiewając oraz jakże istotny napis ,,I kto tu jest zwierzęciem?”.

Kampanie społeczne związane z porzucaniem zwierząt

Często poruszanym tematem społecznym jest także porzucanie zwierząt, a przez to problem zwierząt bezdomnych. W 2016 r. Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce prowadziło kampanię, która miała na celu przyczynić się do ograniczenia liczby porzucanych zwierząt podczas wakacji. Specjalny 30-sekundowy spot, który był emitowany w telewizji oraz w Internecie przedstawia rodzinę z dziećmi wyjeżdzającą na wakacje. Pies, który im towarzyszy zostaje porzucony, przywiązany do ławki w lesie. Ze względu na dużą ilość porzucanych zwierząt w okresie wakacyjnym TOZ przypomina, aby planując urlop, nie planować przestępstwa, jakim jest porzucenie zwierzęcia.

Wartym wspomnienia corocznym tematem kampanii społecznych jest kupowanie zwierząt, jako prezent, szczególnie w okresie okołoświątecznym. Wiele organizacji prozwierzęcych apeluje i wciąż edukuje, że pies/kot to nie zabawka.  Niezwykle zaskakującą formą przekazania tego przesłania jest spot, w którym psiaki przemawiają ludzkim głosem. Kampania „Nie chcę być prezentem” pokazująca psy w schroniskach oraz ujmujące napisy m.in.: ,,Na święta lepiej podaruj misia”, ,,Ja wolę być na zawsze, nie tylko na święta”, ,,Adoptuj mnie, ale odpowiedzialnie”, co bardzo dogłębnie ukazuje istotę problemu kupowania/adoptowania zwierząt ,,na chwilę”, które czują i nie zasługują na to by być porzucone. W promowanie tej idei zaangażowani są również celebryci, którzy co roku uświadamiają, że zwierzę to przyjaciel, odpowiedzialność i zobowiązania na lata. Wiele spotów filmowych przedstawia szczęśliwe rodziny świętujące przy stole, obdarowujące swoje dzieci prezentami w postaci zwierząt. Następnie zwierzę zostaje zastąpione samochodzikiem lub nową lalą, z której cieszą się dzieci, a pies/kot pozostają znudzoną ,,zabawką”, którą następnie porzuca się lub zabija, bo nie spełniła oczekiwań domowników. Niezwykle ważny apel, aby nie traktować zwierząt, jako zabawkę/ rzecz, którą, jak się znudzi można wyrzucić.

Kampanie społeczne związane z porzucaniem zwierząt

Również zagraniczne kampanie społeczne poruszają kwestię porzucania zwierząt w czasie świąt oraz braku odpowiedzialności w kupowaniu ich, jako prezent. W 2019 r. w Niemczech organizacja non-profit PETA Deutschland przygotowała wideokampanię „Why You Should Never Give Animals as Gifts” (Dlaczego nigdy nie powinniśmy dawać zwierząt w prezencie świątecznym), apelując o przemyślane decyzje oraz sprzeciwiając się robieniu ,,żywych prezentów”. Aby jeszcze bardziej uwrażliwić społeczeństwo na ten problem ustawiono w Hamburgu sylwetki zwierząt zrobionych ze świątecznych lampek, ustawione w miejscach, gdzie najczęściej porzucane są psy, co przedstawiają poniższe zdjęcia.

Kampanie społeczne porzucanie zwierząt

Nie mogę nie wspomnieć o kampanii, która w 2018 r. również na mnie zrobiła ogromne wrażenie, a mianowicie kampania ,,Zawsze znajdzie się miejsce na więcej. Adoptuj” stworzona przez organizację World For All Animal Care And Adoptions z Bombaju. Wykorzystując iluzję optyczną przedstawiono sylwetki szczęśliwych ludzi, które otaczały sobą zarys psa, kota i królika. Zaskakujący sposób przedstawienia tych fotografii miał zachęcać do adopcji zwierząt bezdomnych, a cała ta akcja zakończyła się ogromnym zainteresowaniem i sukcesem. Ten prosty i jakże symboliczny sposób przekazuje, iż każde zwierzę może znaleźć miejsce w szczęśliwej rodzinie.

Kampanie społeczne adopcje zwierząt bezdomnych

Cieszę się, że również w 2023 roku została uruchomiona kampania #przemoctoniepomoc zainicjowana przez COAPE Polska – Stowarzyszenie Behawiorystów i Trenerów, aby prawnie zakazać w Polsce stosowania metod awersyjnych w treningu zwierząt oraz narzędzi zadających ból i wywołujących strach m.in. obroże elektryczne, dławiki, obroże zaciskowe, antyszczekowe, łańcuszki zaciskowe, kolczatki – zaprojektowane tak, aby sprawiać zwierzęciu ból poprzez kłucie, podduszanie, rażenie prądem. Ich stosowanie jest nieetyczne i niezgodne z Ustawą o Ochronie Zwierząt.

W inicjatywę włączyło się wielu behawiorystów, trenerów, placówek szkoleniowych, lekarzy weterynarii, osób działających w fundacjach, schroniskach, organizacjach, prawników, opiekunów zwierząt – zgadzających się, że awersja nie jest potrzebna, ani etyczna, a metody pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu zwierząt, przynoszą lepsze efekty i budują zaufanie oraz prawidłową relację zwierzę – opiekun.

#przemoctoniepomoc Inicjatywa mająca poszerzyć świadomość społeczeństwa i sprzeciwić się praktykom szkoleniowym polegającym na stosowaniu przemocy wobec zwierząt.
Inicjatywa mająca poszerzyć świadomość społeczeństwa i sprzeciwić się praktykom szkoleniowym polegającym na stosowaniu przemocy wobec zwierząt.

,,Nowoczesne metody treningowe opierają się na zrozumieniu emocjonalnego podłoża problemu, kompleksowej terapii, znajomości naturalnych zachowań i potrzeb, a przede wszystkim na obustronnym zaufaniu, komunikacji i współpracy. Ich skuteczność jest potwierdzona naukowo”. COAPE Polska

Co ciekawe w wielu innych krajach wprowadzono już zakaz obrotu bądź ścisłe ograniczenia stosowania takich metod, czy narzędzi m.in. w Niemczech, Holandii, Szwecji, Austrii, Finlandii, Islandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Norwegii.

Przeczytaj więcej o porównaniu metod awersyjnych i teorii dominacji – z metodami pozytywnego szkolenia psa.


Wspieramy i zachęcamy do podpisania petycji, aby wreszcie zrobić KROK w celu zakazania wykorzystywania narzędzi i metod zadających ból, wywołujących strach i powodujących łamanie psychiki zwierząt, które kochamy i wiemy, że CZUJĄ!

To ważny krok, który każdy z nas może wesprzeć podpisując petycję.

Kampanie społeczne mają duży zasięg i poruszają bardzo ważne problemy społeczne. Każda z form, czy to krótkie filmowe spoty, plakaty wiszące w witrynach przystanków autobusowych, jak i zdjęcia udostępniane na portalach społecznościowych wywierają wpływ na odbiorców i z pewnością ich cel, jakim jest uświadamianie oraz edukowanie społeczeństwa w znacznej mierze jest osiągany. Celem powyżej przedstawionych kampanii było poruszenie odbiorców i uświadomienie im, że okrutne traktowanie, zaniedbywanie i porzucanie zwierząt jest przestępstwem nieakceptowalnym społecznie. Zwierzęta są istotami czującymi i zasługującymi na stały dom i miłość. Przekaz ten ma uświadamiać społeczeństwu, iż kupowanie, bądź adoptowanie zwierząt powinno być przemyślane, a każdy kto podejmie tą decyzję musi być za nie odpowiedzialny do końca. Wiele takich akcji przyczynia się również do częstszego reagowania społeczeństwa na sytuacje znęcania się nad zwierzętami oraz edukuje w kwestii zapewnienia odpowiedniego dobrostanu i warunków bytowych zwierząt domowych.

Chcesz poznać historię psich klientów oraz śledzić na bieżąco nowości?
Obserwuj nas na FacebookuInstagramie 😍
Historia psich klientów